onsdag 27 januari 2010

En dag med kungen

Törnby Gård har en alldeles egen kung. Nils, den första. Men här kallas han kort och gott, Nisse. Han har väldigt tydliga rutiner och kan bli ganska sur om de rutinerna bryts. Som igår, då han inte fick sitt vatten, då gick han omkring och gnällde hela dagen. Jag trodde jag skulle bli galen.

Natten tillbringas ofta i min och Flemings säng. Han breder ut sig, spinner och kloar, kelar och gosar, men ger tillslut upp när han inser att vi inte kommer att flytta ut från rummet för att ge honom hela sängen. Han hoppar då ner och lägger sig på golvet vid garderoben.

När han vaknar vill han bli insläppt på toaletten, där han hoppar upp på handfatet och skriker tills att någon kommer och sätter på vattenkranen. Han nöjer sig inte med att dricka vattnet som samlas i handfatet, för det är ju flera sekunder gammalt...han ska dricka direkt från strålen. Det var denna rutin som jag missade igår, vilket jag fick lida för i många timmar.
Efter drickpausen är det dags att gå ut och göra lite nytta. Han går några vaktrundor runt huset för att kolla att allt är i sin ordning och att inga inkräktare finns närvarande, och sedan intar han sin vaktposition på fönsterbläcket till köksfönstret.
Sedan är det dags att komma in och äta. Han är ingen katt med tålamod, och inser ibland att ska man få någon mat så får man fixa det själv.


Dags för lite ofrivilligt gos med familjen.

GUUD, så skönt. En till dag avklarad och äntligen kan man få ha sängen för sig själv ett par timmar innan det är dags för husse och matte att gå och lägga sig.

2 kommentarer:

  1. Kul, nu har jag fått en inblick i er katts liv. Det verkar vara slitsamt att vara katt hemma hos er...

    SvaraRadera
  2. Vilken söt kisse! Gud vad längesen det var jag kikade in här...skäms på mig! Nu har jag läst ikapp och känner att det var sååå längesen vi sågs! Bättring bättring..men dessvärre kan vi inte komma till Flemings stora dag :( synd...men jag lovar att nästa gång vi åker till Sthlm åker vi förbi er på hemvägen som vi brukar göra. Kram på er!

    SvaraRadera